حجتالاسلام پناهیان گفت: ما هنوز در انتخاباتها و سایر اتفاقات زندگی درگیر غربگرایی هستیم. غربگرایی بود که شیخ فضلالله نوری را کشت.
به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، ششمین روز از نوزدهمین سوگواره هنر و حماسه هیأت هنر همزمان با دهه دوم ماه محرم، با شعار «تو را نیز عاشورایی است» در میدان امام خمینی(ره) محل شهادت شیخ فضلالله نوری با سخنرانی حجتالاسلام علیرضا پناهیان و مرثیهخوانی مهدی دقیقی و سجاد خسروآبادی برگزار شد. در این مراسم هیأتیها دسته عزاداری تشکیل دادند و به سمت میدان امام حرکت کردند.
آنها در این مسیر این شعر را زمزمه میکردند:
خواهر من حجاب تو سنگر است
غیرت عباس و علی اکبر است
حیا و عفت، هدیه زهراست
الگوی شیعه، ام ابیهاست
الله اکبر... الله اکبر
مهدی دقیقی و سجاد خسروآبادی هم در این دستهروی روضه و نوحه خواندند. افراد حاضر در این دسته عزاداری، قرآن به دست داشتند و بر سینه میزدند تا هتاکی روزهای اخیر به قرآن کریم را محکوم کنند.
تندیس شیخ فضلالله باید در میدان امام نصب شود
حجتالاسلام علیرضا پناهیان در این مراسم به زندگینامه و عقاید شیخ فضلالله پرداخت و اظهار داشت: در این میدان باید تندیسی از شهادت مظلومانه شیخ فضلالله را نصب کنند. این میدان هرگز نباید از یاد ببرد که شیخ فضلالله چه انسان بزرگی بود. در طول تاریخ علمای مجاهد و انقلابی که به دنبال آزادی ملتهای خود بودند، ریشههای ما را ساختهاند. وی افزود: بعد از 18 ماه پس از شهادت او وقتی به دنبال پیکر وی آمدند تا به قم منتقل کنند، پیکر کاملاً سالم بود.
ما با کوفه صغیر روبهرو هستیم
پناهیان با بیان اینکه آیتالله بهجت در این باره گفته است: شب ترحیم شیخ فضلالله، از حجره او صدای قرآن میآمد، در حالی که هیچکس در حجره نبود، گفت: گفته میشود شیخ فضلالله شهید ثالث یا رابع فقیه است. لحظههای آخر قبل اعدام، وقتی با مردمی مواجه شد که پای چوبه دار کف و سوت میزدند، گفت: ما با کوفهای صغیر مواجه هستیم.
این سخنران مذهبی تصریح کرد: البته افراد زیادی از میدان حسن آباد به راه افتادند تا او را نجات دهند، ولی به آنها گفته شد که اتفاقی برای او نخواهد افتاد؛ در حالی که بساط اعدام به راه بود.
چرا شیخ فضلالله اعدام شد؟
وی با اشاره به دلیل اعدام او گفت: او توجه کرده بود که استعمار جای خود را به مشروطه میدهد. مشروطه غرق در ظلم و ستم شده بود و انگلیسیها میخواستند از این فرصت استفاده کنند تا استعماری سختتر جایگزین مشروطه کنند. در این لحظه بود که شیخ فضلالله در برابر آنان ایستاد و دریافتند که برای رسیدن به هدف خود، چارهای جز از میان برداشتن او ندارند.
پناهیان افزود: وقتی او را به شهادت رساندند، سیطره انگلیسیها تا پایان بر ایران رقم خورد.
شیخ فضلالله جلوی انقلابیون قلابی ایستاد
این استاد حوزه و دانشگاه گفت: شیخ فضلالله نوری صبغه و سلوک عرفانی داشت. البته که بین علما مشهود نیست. مهمترین و شجاعانهترین بخش شخصیت او این بود که در برابر مردم فریبخورده و انقلابیون قلابی ایستاد.
وی افزود: او در این باره میگفت: میدانی چرا اقدام کردم و تا آخر عمر هم ادامه خواهم داد؟ برای اینکه اگر صد سال دیگر بعضی مسلمانان بروند در قعر زیرزمینها و سردابها دور هم جمع شوند و با کمال ترس درد دل کنند و بگویند علمای شیعه دست به دست هم دادند و ریشه اسلام را کندند، لااقل یکی بگوید یک آخوند مازندرانی و پیروان او مخالفت کردند.
9 میلیون نفر در ایران با قحطی ساختگی انگلیس مُردند
پناهیان گفت: ببینید که چقدر آینده را واضح و روشن میدیده است! البته که به صد سال نرسید و خون ایشان ثمر داد. افرادی که سکوت کردند و همراهی کردند برای اعدام او، حتی به 10 سال هم نکشید و پس از یکی دو سال، یک سوم ایران در یک قحطی بزرگ ساخته شده توسط انگلیسیان از بین رفتند. این 9 میلیون نفر از آمار قربانیان جنگ جهانی اول یا دوم نیز بیشتر است. مظلومیت یک طلبه که بیگناه به دار آویخته شود و به بدن او توهین شود، پیکر او را به درون کوچه و بازار بکشند، اینگونه دامنگیر است.
این سخنرانی مذهبی با بیان اینکه داستان شهادت او بسیار عجیب است و ما نباید به سادگی از کنار آن عبور کنیم، گفت: آخرین جملات او در دادگاه بدین صورت است: میدانید که از من خواسته شده بود تا به سفارت روسیه و عثمانی پناه ببرم و جانم در امان باشد! و باز هم میدانید که من نپذیرفتم! خودتان هم میدانید که من از اول با مشروطه همراه بودم، اما بعداً جدا شدم و دلیل جدایی را هم میدانید! پس از این سخنان قاضی دیگر مجال سخن نداد و گفت: اگر وصیتی داری، طناب دار آماده است.
عاقبت روحانیون مخالف شیخ فضلالله چه شد؟
وی گفت: شیخ فضلالله بین نماز ظهر و عصر اعدام شد. حتی مردم نفهمیدند که این اتفاق افتاده است. وقتی آن مزدور انگلیسی، عمامه از سر شیخ فضلالله برداشت و بر زمین پرتاب کرد، شیخ فضلالله گفت: عمامه از سر من برداشتند، عمامه از سر همه شما برخواهند داشت. چند سال طول نکشید، گذاشتن عمامه در این کشور ممنوع شد. عمامهها به دور گردن پیچیده شد. تمام روحانیونی که سکوت کرده بودند یکی پس از دیگری کشته شدند.
پناهیان گفت: آیتالله بهجت درباره او میگوید: کسانی بودند مثل مرحوم سیدکاظم یزدی و مرحوم شیخ فضلالله نوری که دوربین و آیندهنگر بودند و میگفتند مشروطه سخن حقی است که باطل از آن اراده شده است. ولی دیگران آخر مطلب را از اول آن نمیدیدند که چگونه هرکس پول بیشتر صرف کند، وکیل میشود و دین و دنیای مردم را در اختیار میگیرد. شیخ فضلالله نوری میگوید: نه بر پایه شایستگیها و تربیتها و مدارج دینی، بلکه بساط مشروطه برای این بود که زر و زور از حلقوم روسیه به انگلیس برسد. مشروطه مقدمه کشف حجاب است، کشف حجاب از لوازم مشروطیت است. مشروطه جلوگیری و مبارزه با روحانیون است، ولی طرفداران مشروطه میگفتند: آیا ممکن است مشروطهای که خود آخوندها تاسیس کردهاند، آخوندها را از بین ببرد؟ ولی چنان شد که شیخ فضلالله نوری میدانست.
مشروطه، مقدمه کشف حجاب است
این سخنران مذهبی گفت: آیتالله بهجت در سخن دیگری میگوید: تا مشروطه در ایران به تصویب رسید، یکی از علمای نجف به خانواده خود نامه نوشت، از تهران به اینجا بیایید. تهران دیگر جای زندگی نیست، آنجا حجاب از سر شما برخواهند داشت. این موضوع وقتی اتفاق افتاد که هنوز رضاخانی روی کار نیامده بود.
وی گفت: آیتالله بهبهانی را که از طرفداران مشروطه بود، بدتر از شیخ فضلالله به شهادت رساندند و تیرباران کردند. آیتالله بهجت میگوید: چه رجالی در عالم پیدا میشوند! وقتی شیخ فضلالله نوری فهمید تایید مشروطه صحیح نیست و کسانی غیر از علما، به تعبیری پاچه ورمالیدهها از مشروطه حمایت میکنند و دید این طایفه روحانی و غیرروحانی نمیتوانند در یک صراط و یک راه حرکت کنند، از مشروطهخواهی دست کشید و گفت: مشروطه باید مشروعه باشد. مشروطهخواهان با شایعه وانمود کردند که او موافق مشروطه است، ولی پادشاهان با رشوه او را خریدهاند. چگونه ممکن و متصور است که انسان با رشوه تصمیم بگیرد که به دار آویخته شود؟ زیرا میترسیدند قیام مشروطهخواهی را به عقل بیندازند یا در دل دیگران شک و تردید ایجاد کنند. مرحوم سیدعبدالله بهبهانی را هم که در فهرست مشروطهخواهان قرار داشت، بدتر از ایشان کشتند. آری آنان نوکران مطیع میخواستند نه آقابالاسر.
پناهیان افزود: در کلام دیگری از آیتالله بهجت آمده است: در تلگرافی گفتند دفع نوری لازم است، زیرا او میگفت مشروطه مقدمه کشف حجاب است. انگور انداختیم تا سرکه شود ولی شراب شد. مرحوم سید یزدی پرسیدند: آیا شما فتوا دادهاید مشروطه حرام است؟ ایشان در جواب گفته بود: بله الیالابد حرام است.
این سخنران مذهبی گفت: ما هنوز در انتخاباتها و سایر اتفاقات زندگی درگیر غربگرایی هستیم. غربگرایی بود که شیخ فضلالله نوری را کشت. پیکر شیخ فضلالله نوری پرچمی است در برابر جریان استعمار! اگر میگفتیم ایشان در برابر مارکسیسم قیام کرده است، به این میرسیدیم که مارکسیسم به پایان رسیده، ولی هنوز نیرنگ و فریب انگلیسیها به پایان نرسیده است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: باید برای همیشه، روز شهادت، محل آن و علت شهادت شیخ فضلالله در تاریخ زنده بماند، شاید هزاران اهانت به پیکر او شده باشد، ولی تمام این اتفاقات باعث نشد تا ذرهای از راه او و عطر بدن او و صدای اذان حجره او کم شود.
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
نویسنده معروف آمریکایی شعرش را به مردم غزه تقدیم کرد
جنگیرها از چه روشهایی برای فریب استفاده میکنند
ادای احترام سردار قاآنی به مقام شهید یحیی سنوار
فیلم مقاومت راوی جنایات امروز صهیونیستها باشد
شهادت سنوار باعث توقف مقاومت نخواهد شد
عملیات بی سابقه
سفر قالیباف به لبنان پیامهای بسیاری داشت
خطری نبود، خطری نیست
مسابقه ادبی دلنوشته برای سید عزیز مقاومت، سیدحسن نصرالله
[عناوین آرشیوشده]